Pracownie
Wszystkie osoby prowadzące zajęcia w naszej szkole są praktykami fotografii. Spotykacie się z nauczycielami z dużym doświadczeniem zawodowym. Jesteśmy małą szkołą, ale każdy z nauczycieli posiada swój dorobek artystyczny i chętnie dzieli się swoją wiedzą na podstawie własnych doświadczeń. Uczestnictwo we wszystkich pracowniach daje sumę umiejętności i wiedzy niezbędnej do bycia świadomym twórcą fotografii.
1 rok
PRACOWNIA TWÓRCZEJ FOTOGRAFII (57H)
Wszystkie zajęcia odbywają się w studiu fotograficznym. Każde spotkanie jest podzielone na podstawę teoretyczną i działanie praktyczne. Wykonujemy fotografie w różnych tematach znajdujących odzwierciedlenie w wielu gatunkach fotografii. Odpowiadamy obrazem na hasła i budujemy swoje portfolio. Przegląd prac na koniec I roku, odbywa się jako prezentacja wydruków fotografii każdego słuchacza, które określa zdobytą wiedzę i warsztat. Profesjonalnie przygotowany obraz bierze udział w dorocznej wystawie.
Prowadzący: mgr Paweł Syposz (doktorant UAP)
PRACOWNIA FOTOGRAFII UŻYTKOWEJ (21H)
Zajęcia w pracowni fotografii użytkowej polegają na praktycznym zastosowaniu umiejętności pracy w studio do wykreowania obrazów o konkretnym przekazie
reklamowym. Poznamy specyfikę reklamowanych produktów i sposoby ich przedstawienia w sposób najbardziej atrakcyjny. Tworząc zdjęcia reklamowe, katalogowe czy dokumentacyjne pod uwagę weźmiemy wymagania potencjalnego zleceniodawcy, docelową grupę odbiorców oraz sposób publikacji. Zaliczenie stanowi zestaw wydrukowanych fotografii zawierający tematy opracowane na zajęciach oraz
zadania domowe wykonywane samodzielnie.
Prowadzący: mgr inż. Wojciech Małkowicz
CIEMNIA CYFROWA (18h)
Zapoznajemy słuchacza z narzędziami i procesami związanymi z cyfrową postprodukcją obrazu fotograficznego w celu maksymalnie efektywnego ich użycia. Pracować będziemy w aplikacjach Adobe Photoshop oraz Adobe Lightroom.
Prowadzący: mgr Piotr Bujak/mgr Łukasz Montygierd/mgr Kacper Fornalczyk
PRACOWNIA PORTRETU (25H)
Uprawianie każdego rodzaju sztuki czy rzemiosła wymaga używania narzędzi. W fotografii podstawowym narzędziem jest światło. Na zajęciach w tej pracownii słuchacze opanują posługiwanie się oświetleniem studyjnym. Poznają jego rodzaje, sposoby pomiaru i modyfikacji. W praktyce opanują tworzenie zestawów oświetleniowych i ich świadomego zastosowania w tworzeniu portretu fotograficznego. Omówimy estetykę i zasady tworzenia różnych odmian tego najpopularniejszego tematu fotografii. W trakcie sesji wykonamy portrety w ujęciu klasycznym, użytkowym (modowy i biznesowy) czy
kreatywnym. Zaliczenie stanowi zestaw wydrukowanych fotografii zawierający portrety wykonane na zajęciach oraz zadania domowe wykonywane samodzielnie.
Prowadzący: mgr inż. Wojciech Małkowicz
DZIAŁANIA I ZJAWISKA WIZUALNE W FOTOGRAFII (12h)
Zajęcia mają na celu poznanie przez słuchaczy podstaw języka porozumiewania się poprzez czarno-biały i barwny obraz fotograficzny. Dotyczy to analizy obrazu fotograficznego z wyszczególnieniem podstawowych elementów składowych takich jak: istotność światła, relacje przestrzenne i wpływ czasu. Równolegle słuchacze poznają podstawowe formy wypowiedzi w fotografii; od kadru poprzez dyptyk do sekwencji.
Oczekiwane efekty nauczania oprócz powyższych celów to również podstawy estetyczne w posługiwaniu się zapisem fotograficznym.
Prowadzący: dr Janusz Oleksa
PRAWO AUTORSKIE (8h)
Zajęcia mają na celu zapoznanie kursantów z podstawami ochrony własności intelektualnej ze szczególnym uwzględnieniem problemów, pojawiających się przy twórczości fotograficznej.
Prowadzący: dr Szymon Makuch
PRACOWNIA FOTOREPORTAŻU I DOKUMENTU (15h)
Słuchacze przejdą na wstępie przez niezbędne podstawy warsztatu, by docelowo zająć się wyborem lub kreacją tematu, budowaniem narracji, estetyką obrazu…Celem jest wykonanie projektu fotograficznego mieszczącego się w obszarze szeroko rozumianej „fotografii rzeczywistości”.
Prowadzący: mgr Mariusz Forecki (doktorant Instytutu Fotografii w Opavie)
PRACOWNIA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO (22h)
Słuchacze zostaną wprowadzeni w świat pracy na projektami fotograficznymi. To wstęp do pracy nad pełnymi zestawami zdjęciowymi, które będą budowane w głównych pracowniach. Dodatkowo, w celu wyrównania poziomu, będziemy w tej pracowni jednocześnie szlifowali obsługę aparatu. Zapoznamy się z manualnymi trybami aparatu, rodzajami obiektywów i ich zastosowaniem, różnicami pomiędzy matrycami cyfrowymi. Poruszymy wszystkie zagadnienia techniczne potrzebne do prawidłowej rejestracji obrazu oraz wstęp do pracy w studio fotograficznym, rodzaje oświetlenia.
Prowadzący: mgr Łukasz Montygierd/mgr Piotr Bujak
KOMPOZYCJA (9h)
Świat cyfrowej sztuki wizualnej jest najnowszym przejawem artystycznej twórczości człowieka. Malarstwo naskalne uważamy za pierwszą pracę z obrazowaniem. Wspólną cechą tych dwóch działań było zastosowanie pewnego układu elementów. Co decyduje że fotografia „wpada nam w oko” ? Jaki czynnik sprawia że zapamiętujemy ten czy inny obraz ? Dowiemy się czy posiadamy umiejętność komponowania od urodzenia, czy jest to kolejna zdolność, której uczymy się by tworzyć ciekawe obrazy.
Prowadzący: mgr Paweł Syposz
2 ROK – MASTER CLASS
MasterClass we Wrocławskiej Szkole Fotografii to nasza nowa i jedyna w Polsce oferta mistrzowskich zajęć poświęconych temu, co obecnie w fotografii jest najciekawsze. Zaprosiliśmy do współpracy doświadczonych, uznanych i profesjonalnych fotografów którzy będą prowadzili praktyczne warsztaty stacjonarne w swoich dziedzinach. Będziemy tworzyć obrazy przy użyciu najnowszych technologii cyfrowych, analogowych i technik postprodukcji. Portret, reportaż i fotografia użytkowa to gatunki, na których skupimy się w naszym programie. Wspólna praca zostanie zwieńczona dyplomową wystawą fotografii.
STUDIO ethan mann (30H)
Ethan Mann przez wiele lat miał zróżnicowaną i wszechstronną karierę.
Wyróżniał się we wszystkich dziedzinach swoim niestandardowym podejściem, wciąż szukając nowych rozwiązań, udoskonalając tym samym swój warsztat.
Pod koniec 2000 roku ukończył główny australijski Fashion Design Institute – studio projektowania mody w East Sydney TAFE.
Świat mody i podróży wprowadził go w inspirujące doświadczenia kulturowe, co przejawiało się w jego rosnące zainteresowanie technologią i sztuką fotografii. Ethan jest „wynalazcą obrazów” i rozwija się w dramatycznej scenerii, aby przekazać swoją wizję. Jego imponujący kinowy styl jest widoczny w różnych projektach fotograficznych, filmach oraz edytorialach, które zostały opublikowane w Harper’s Bazaar, GQ, Vogue, Women’s Health, AD, Cream Magazine, Latest Magazine i Esquire, żeby wymienić tylko kilka.
Poza szaloną pracą fotografii modowej – jest człowiekiem rodzinnym i zapalonym konserwatorem klasycznych samochodów Citroen HY oraz motocykli Honda.
Prowadzący: Ethan Mann
PRACOWNIA FOTOREPORTAŻU (12H)
Na drugim roku kontynuujemy pracę nad wielozdjęciową wypowiedzią. Naszym celem jest stworzenie opowieści, którą da się zamknąć w fotograficznej książce. Poznajemy sposoby edycji takich książek, podglądamy, jak zrobili to inni. Efektem naszej pracy będzie obszerny zestaw zdjęć lub makieta publikacji.
Prowadzący: mgr Mariusz Forecki (doktorant Instytutu Fotografii w Opavie)
PRACOWNIA PORTRETU KREACYJNEGO (12H)
Wizerunek postaci, odbicie w lustrze, cień widziany przez moment w ciemnym korytarzu, zarys człowieka lub po prostu portret pełen barw, światła i szczęścia. To sposób by pokazać kogoś na kim nam bardzo zależy, bądź zarejestrować osobę ukazując jej prawdziwe cechy, lub zupełnie odmienić jej charakter.
Prowadzący: mgr Paweł Syposz (doktorant UAP)
Pracownia twórczej fotografii (24H)
Zdobyty warsztat podczas I roku, zaczynamy traktować jako narzędzie do posługiwania się własnym autorskim językiem w fotografii. Poprzez pracę w studio określamy ulubioną stylistykę zapisu obrazu. Znajdujemy precyzyjne ustawienia dla prac które będą pretendować do wystawy dyplomowej. Fotografie słuchaczy są poddawane analizie z określeniem konotacji wobec twórczości współczesnych artystów.
Prowadzą: mgr Paweł Syposz (doktorant UAP)
PRACOWNIA DYPLOMOWA (26H)
Zapraszamy znanych twórców fotografii, osoby związane z edycją i praktyką kuratorską. Wizytujący przedstawiają swój dorobek i organizują weekendowe warsztaty dla słuchaczy naszego studium. Uczestnicy prezentują swoje pomysły na prace dyplomowe. Prowadzący udzielają korekt i sugestii na podstawie własnych doświadczeń.
Łukasz Montygierd-Łoyba
Fotografia analogowa. Sprzęt, stylistyka, materiały, proces, techniki szlachetne – pełne warsztaty z cyjanotypii. Fotografia analogowa jako środek wyrazu artystycznego.
Krzysztof Orłowski
Poznamy idee self-publisingu, od projektowania przez edycję i wybór fotografii aż po sam efekt końcowy. Skupimy się na, edycji zestawów fotograficznych słuchaczy pod kątem publikacji, książek i zinów.
Pracownia retuszu i obróbki obrazu cyfrowego (8H)
Przedmiot będzie dotyczył nauki poruszania się w środowisku Adobe Photoshop CC z ewentualnym wykorzystaniem tabletu graficznego oraz produktywnego wykorzystania wybranych narzędzi potrzebnych do korekcji obrazu cyfrowego. Będziemy również pracować nad pojęciem estetyki wykorzystywanej we współczesnej obróbce obrazu. Na tym poziomie pracy zajęcia będą się odbywać w formie zdalnej, szkoła zapewnia niezbędne oprogramowanie.
Prowadzący: Łukasz Montygierd-Łoyba/Piotr Bujak
pracownia KONTRASTÓW (30H)
Czy zasady poznajemy tylko po to aby je potem łamać? Czy wszystko już było? Czy przeciwieństwa się przyciągają czy odpychają? Na takie pytania będziemy próbować odpowiedzieć na zajęciach pracowni kontrastów. Przejdziemy od najbardziej klasycznych form portretu po współczesne. Przeanalizujemy styl i warsztat takich gigantów portretu i reklamy jak: Richard Avedon, Irving Penn, Helmut Newton, Annie Leibovitz, David Bailey, Peter Lindbergh, Jean Loup Sieff, Herb Ritts, Viviane Sassen, David La Chapelle, Erwin Olaf. Zajęcia polegają na pracy w studio z profesjonalnym modelem/modelką i wizażystą. Zaliczenie obejmować będzie też zadania do opracowania w czasie sesji organizowanych samodzielnie przez słuchaczy.
Prowadzący: mgr inż. Wojciech Małkowicz
DZIAŁANIA I ZJAWISKA WIZUALNE W FOTOGRAFII (15h)
Zajęcia mają na celu poznanie przez słuchaczy podstaw języka porozumiewania się poprzez czarno-biały i barwny obraz fotograficzny. Dotyczy to analizy obrazu fotograficznego z wyszczególnieniem podstawowych elementów składowych takich jak: istotność światła, relacje przestrzenne i wpływ czasu. Równolegle słuchacze poznają podstawowe formy wypowiedzi w fotografii; od kadru poprzez dyptyk do sekwencji.
Oczekiwane efekty nauczania oprócz powyższych celów to również podstawy estetyczne w posługiwaniu się zapisem fotograficznym.
Prowadzący: dr Janusz Oleksa
PRACOWNIA METODYCZNA (8H)
Zapraszani wykładowcy prezentują autorskie metody swojej pracy.
Wojtek Sienkiewicz: W swojej pracy fotograficznej skupia się na tworzeniu wszelkiego rodzaju typologii, których bazą są banalne – lub banalizowane – obiekty, korespondujące ze skomplikowanymi historiami.
Prowadzący: mgr Wojciech Sienkiewicz