Facebook

Pracownie

Wszystkie osoby prowadzące zajęcia w naszej szkole są praktykami fotografii. Spotykacie się z nauczycielami z dużym doświadczeniem zawodowym. Jesteśmy małą szkołą, ale każdy z nauczycieli posiada swój dorobek artystyczny i chętnie dzieli się swoją wiedzą na podstawie własnych doświadczeń. Uczestnictwo we wszystkich pracowniach daje sumę umiejętności i wiedzy niezbędnej do bycia świadomym twórcą fotografii.

1 rok

PRACOWNIA TWÓRCZEJ FOTOGRAFII (60H)

Zajmujemy się budowaniem autorskich zestawów fotografii z przeznaczeniem wystawowym. Poddajemy analizie obrazy słuchaczy oraz zaglądamy do wspaniałych prac w obrębie sztuk wizualnych.

Prowadzący: mgr Paweł Syposz (doktorant UAP)

PRACOWNIA FOTOREPORTAŻU I DOKUMENTU (20h)

Słuchacze przejdą na wstępie przez niezbędne podstawy warsztatu, by docelowo zająć się wyborem lub kreacją tematu, budowaniem narracji, estetyką obrazu…Celem jest wykonanie projektu fotograficznego mieszczącego się w obszarze szeroko rozumianej „fotografii rzeczywistości”.

Prowadzący: mgr Mariusz Forecki (doktorant Instytutu Fotografii w Opavie)

PODSTAWY FOTOGRAFII CYFROWEJ (8h)

Zapoznamy się z manualnymi trybami aparatu, rodzajami obiektywów i ich zastosowaniem, różnicami pomiędzy matrycami cyfrowymi. Poruszymy wszystkie zagadnienia techniczne potrzebne do prawidłowej rejestracji obrazu oraz wstęp do pracy w studio fotograficznym, rodzaje oświetlenia. Pojawią się również podstawy kompozycji.

Prowadzący: Bartosz Wrotniak, mgr Jakub Kowalski

PRACOWNIA PORTRETU (45H)

Zaprezentujemy fotografię portretową jako temat twórczy, wymagający uwagi i finezji estetycznej, jak również pierwszorzędnego warsztatu. Zapewnimy praktyczne przećwiczenie wspomnianych aspektów. Efektem nauczania mają być świadomie wykonane prace z zakresu portretu psychologicznego.

Prowadzący: Zbigniew Kordys

HISTORIA FOTOGRAFII (6h)

Poznajemy różnorodne postawy artystyczne i interpretacyjne sztuk wizualnych, dawnych i współczesnych, ze szczególnym uwzględnieniem fotografii. Problematyka ta wzbogacona jest o kontekst filozoficzny i kulturowy, towarzyszący kreacji artystycznej w różnych epokach. Celem przedmiotu jest również nabycie umiejętności werbalizacji sądów i odczuć wobec postaw artystycznych.

Prowadzący: mgr Jakub Kowalski

PSYCHOLOGIA OBRAZU (12h)

Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu filozofii sztuki oraz psychologii poznawczej związane z rozumieniem i interpretacją obrazu fotograficznego. W części praktycznej słuchacze wykonują fotografie na uzgodniony temat, a następnie są one wspólnie omawiane z wykorzystaniem nowo poznanych pojęć.

Prowadząca: dr Katarzyna Karczmarz 

PRACOWNIA FOTOGRAFII UŻYTKOWEJ (30H)

W obrębie czterech zagadnień – fotografii produktu, portretu biznesowego, fashion oraz  architektury – realizujemy szereg ćwiczeń fotograficznych z użyciem światła błyskowego. Będą to fotografie o charakterze produktowym i reklamowych: szkło, porcelana, metal i inne. Podczas pracy z portretem będą towarzyszyć nam profesjonalni modele i modelki oraz wizażyści. Temat architektury poznamy w plenerze, już w okresie wiosenno-letnim.

Prowadzący: Bartosz Wrotniak

CIEMNIA CYFROWA (18h)

Zapoznajemy słuchacza z narzędziami i procesami związanymi z cyfrową postprodukcją obrazu fotograficznego w celu maksymalnie efektywnego ich użycia. Poruszone będą kwestie charakterystyki i funkcji monitora do zastosowań graficznych, działanie kolorymetru, kalibracja sprzętowa i programowa monitora, system zarządzania barwą, format RAW, Adobe Lightroom i Adobe Photoshop CS6.

Prowadzący: Zbigniew Kordys

PRAWO AUTORSKIE (3h)

Zajęcia mają na celu zapoznanie kursantów z podstawami ochrony własności intelektualnej ze szczególnym uwzględnieniem problemów, pojawiających się przy twórczości fotograficznej.

Prowadzący: dr Szymon Makuch

2 rok

             Na II roku uruchamiamy nowatorski w skali kraju projekt współpracy poszczególnych pracowni w celu wypracowania przez każdego słuchacza własnego wydawnictwa. Wszelkie działania w ramach pracowni mają prowadzić nie tylko do nabywania umiejętności i realizacji tematów, lecz także do powstania skończonego zestawu zdjęć opublikowanych w formie profesjonalnie wydanej pozycji książkowej. Przyjęcie takiej formuły zapewni słuchaczom poczucie samorealizacji artystycznej przy jednoczesnym usytuowaniu zrealizowanego projektu na wyższym poziomie dokonań fotograficznych. Wsparciem w osiągnięciu spodziewanego efektu będzie przygotowanie słuchaczy z zagadnień Self Publishingu.

SELF PUBLISHING I (26H)

Zajmiemy się przede wszystkim tematem książki fotograficznej, tak ostatnio modnej we współczesnej fotografii, nie tylko polskiej, ale i światowej. Zgłębimy zagadnienie wydawnictwa, druku, typografii. Skupimy się na selekcji zdjęć, planowaniu tematu, realizacji projektu w formie książki. Największy nacisk położymy na aktualne pozycje polskie jak i zagraniczne: książki, albumy, ziny. Efektem końcowym będzie pojedyncza publikacja, w formie książki fotograficznej, zaprojektowanej i wydrukowanej. Najlepszym przykładem będzie tu działalność takich kolektywów jak http://www.sputnikphotos.com/ http://www.napoimages.com/ oraz wielu autorskich publikacji.

Prowadzą: Bartosz Wrotniak 

PRACOWNIA FOTOREPORTAŻU (16H)

Na drugim roku kontynuujemy pracę nad wielozdjęciową wypowiedzią, tworzymy nowe historie, rozwijamy fotograficzne projekty z pierwszego roku i rozbudowujemy narrację. Naszym celem jest stworzenie opowieści, którą da się zamknąć w fotograficznej książce. Poznajemy sposoby edycji takich książek, podglądamy, jak zrobili to inni. Efektem naszej pracy będzie obszerny zestaw zdjęć lub makieta publikacji.

Prowadzący: mgr Mariusz Forecki (doktorant Instytutu Fotografii w Opavie)

SELF PUBLISHING II (16H)

W pracowni Self-Publishingu, skupiamy się głównie na stworzeniu wspólnej publikacji, która będzie podsumowaniem roku. Przybliżam podstawy pracy w programach do składania publikacji (adobe indesign). Zajmujemy się edytowaniem materiałów fotograficznych, skupiając się na narracji, układach, dopasowaniach zdjęć oraz tworzeniu layoutów. Oglądamy i rozmawiamy o książkach fotograficznych. Po pierwszym semestrze tworzymy ręcznie makietę własnego zina (publikacji). Na koniec roku jako podsumowanie zajęć powstanie wspólna książka słuchaczy.

Prowadzący: Krzysztof Orłowski

pracownia trzech portretów (32H)

• portret kreacyjny
• fotografia mody
• dokument w portrecie
Portret kreacyjny to praca przede wszystkim w studio oraz wnętrzu zastanym.
Wyjdziemy od najbardziej klasycznej i akademickiej formy portretu do współczesnych form z użyciem światła zastanego i błyskowego. Tu za przykład posłużą nam zdjęcia takich mistrzów jak: Irving Penn, Richard Avedon, Helmut Newton, Gregory Crewdson, Erwin Olaf, Oliviero Toscani, Robert Mapplethorpe, Alec Soth, Annie Leibovitz, David Bailey, Peter Lindbergh i wielu innych.
Fotografia mody. Na zajęciach będziemy pracować zespołowo. Towarzyszyć nam będzie zawodowa modelka oraz wizażystka.
Tematem będzie współczesna moda, ta klasyczna i awangardowa. Będziemy pracować w kolorze jak i w czerni i bieli.
Inspiracji szukać będziemy wśród zdjęć twórców takich jak: Terry Richardson, La Chapelle, Jean Loup Sieff, Erwin Olaf, Toscani, Newton, Avedon, Annie Leibowitz, Peter Lindbergh, Viviane Sassen i wielu, wielu innych.
Dokument w portrecie, to zupełnie nowy temat. Poświęcimy mu aż dwa plenery wyjazdowe.
Zajęcia odbędą się w następującej kolejności: pierwszego dnia pleneru w piątek zaczniemy od wykładu z historii fotografii dokumentalnej, takich twórców jak: Vladimir Birgus, Jindřich Štreit, Anders Petersen, Zofia Rydet, Wojtek Wieteska,Martin Parr i Bruce Gilden, Robert Frank, Joel Meyerowitz, Diane Arbus, Nan Goldin, William Klein, Alex Webb, Elliot Erwitt. W sobotę natomiast dzieląc się na grupy popracujemy w plenerze. Niedziela będzie dniem na konsultacje powstałych zdjęć oraz selekcję i edycję. Informacje o portrecie dokumentalnym będą uzupełniane również w pracowni self publishingu.

Prowadzący: Bartosz Wrotniak 

PRACOWNIA PORTRETU KREACYJNEGO – PORTRET (21H)

Wizerunek postaci, odbicie w lustrze, cień widziany przez moment w ciemnym korytarzu, zarys człowieka lub po prostu portret pełen barw, światła i szczęścia. To sposób by pokazać kogoś na kim nam bardzo zależy, bądź zarejestrować osobę ukazując jej prawdziwe cechy, lub zupełnie odmienić jej charakter. Podczas naszych spotkań, odbywają się sesje zdjęciowe w których metamorfozy w portrecie przeprowadza wizażystka Beata Urbańska.

Prowadzący: Paweł Syposz (doktorant UAP) oraz Beata Urbańska

PRACOWNIA METODYCZNA (8H)

Zapraszani wykładowcy prezentują autorskie metody swojej pracy.
Wojtek Sienkiewicz: W swojej pracy fotograficznej skupia się na tworzeniu wszelkiego rodzaju typologii, których bazą są banalne – lub banalizowane – obiekty, korespondujące ze skomplikowanymi historiami.

Pracownia twórczej fotografii (47H)

Zajmiemy się przede wszystkim tematem książki fotograficznej, tak ostatnio modnej we współczesnej fotografii, nie tylko polskiej, ale i światowej. Zgłębimy zagadnienie wydawnictwa, druku, typografii. Skupimy się na selekcji zdjęć, planowaniu tematu, realizacji projektu w formie książki. Największy nacisk położymy na aktualne pozycje polskie jak i zagraniczne: książki, albumy, ziny. Efektem końcowym będzie pojedyncza publikacja, w formie książki fotograficznej, zaprojektowanej i wydrukowanej. Najlepszym przykładem będzie tu działalność takich kolektywów jak http://www.sputnikphotos.com/ http://www.napoimages.com/ oraz wielu autorskich publikacji.

Prowadzą: mgr Paweł Syposz (doktorant UAP)